Kolike su kazne za vozače koji koriste mobilni u vožnji?

Muškarac sa naočarima i kapom sedi u automobilu i koristi mobilni telefon tokom vožnje Vozač koji koristi telefon u ruci tokom vožnje ima oko četiri puta veće šanse da izazove saobraćajnu nezgodu

Upotreba mobilnog telefona tokom vožnje u Srbiji je poprimila razmere epidemije. Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, distrakcija (odvlačenje pažnje) je sada u samom vrhu uzroka saobraćajnih nezgoda, rame uz rame sa neprilagođenom brzinom i vožnjom pod dejstvom alkohola.

Iako većina vozača strepi od presretača na autoputu, prava opasnost po novčanik i bezbednost krije se u jednoj sekundi pogleda u ekran telefona.

U 2025. godini, država više ne računa samo na savest vozača ili sporadične patrole – u igru su ušle kamere visoke rezolucije i softveri koji automatski prepoznaju prekršaj.

Ovaj tekst detaljno analizira sve aspekte: od visine kazne, preko toga šta se tačno smatra „korišćenjem“, do toga kako vas sistem „vidi“ i kada kazna od 10.000 dinara postaje kazna od nekoliko hiljada evra.

1. Zakonski okvir: Šta je tačno zabranjeno?

Zabluda je da zakon zabranjuje razgovor telefonom. Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS), u svom članu 47, zapravo zabranjuje upotrebu ruku.

Stav zakona je jasan:

„Vozač ne sme da koristi telefonski uređaj, kao ni druge uređaje za komunikaciju, ukoliko ne upotrebljava opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku.“

Dešifrovanje zakona:

  • Držanje u ruci: Svaki fizički kontakt sa telefonom dok je vozilo u pokretu (ili u saobraćaju) je prekršaj. Nije bitno da li razgovarate, kucate poruku, menjate pesmu na Spotify-u ili samo držite telefon u šaci „za svaki slučaj“.
  • Angažovanje ruku: Ako jednom rukom držite volan, a drugom telefon (čak i ako je na spikerfonu i držite ga blizu usta), činite prekršaj.
  • Hands-free oprema: Jedini legalan način komunikacije je korišćenje opreme koja vas oslobađa fizičkog kontakta sa uređajem (Bluetooth u vozilu, slušalice, mikrofon).
@hotspotproshop 📱 Praktičan dodatak za auto za samo 1.000 din? Da, postoji. 
Testirali smo držač koji koristi gravitaciju da automatski fiksira telefon – bez lepljenja, bez šrafova, bez pomeranja. 
Radi i u krivinama, i preko ležećeg policajca. 🤌 Za poručivanje 👉 pišite u DM, posetite hotspotpro.rs ili svratite do nas. ☺️ 👩‍💻 hotspotpro.rs 📍 Bulevar kralja Aleksandra 173 📞 064/460-86-25 #oprema #opremazatelefon #hotspopto #drzaczatelefon #drzac #držačzatelefon ♬ original sound – HotspotPro

2. Visina kazne u 2025: Cenovnik nepažnje

Sankcije za ovaj prekršaj su fiksne i definisane su prekršajnim nalogom. Ipak, situacija se drastično menja ako vaša nepažnja dovede do nezgode.

Scenario A: Uhvaćeni ste u prekršaju (Nema nezgode)

Ovo je najčešći scenario – zaustavila vas je patrola ili vas je snimila kamera.

  • Osnovna kazna: 10.000 dinara.
  • Mogućnost umanjenja (50%): Zakon omogućava da se kazna prepolovi ukoliko se plati u roku od 8 dana od dana prijema prekršajnog naloga. Tada plaćate 5.000 dinara.
  • Kazneni poeni: Nema (0 poena).
  • Zabrana upravljanja: Nema oduzimanja dozvole.

Scenario B: Izazvali ste saobraćajnu nezgodu

Oštećen automobil nakon teške saobraćajne nezgode, sa rasutim delovima po putu
Samo nekoliko sekundi gledanja u telefon pri brzini od 80 km/h znači pređenih preko 70 metara naslepo, što drastično povećava rizik od udesa

Ako policija utvrdi da je upotreba telefona uzrok ili faktor koji je doprineo saobraćajnoj nezgodi (čak i banalnom „čukanju“ na parkingu), prekršaj prestaje da bude samo administrativni propust i postaje ozbiljno ugrožavanje bezbednosti.

  • Novčana kazna: Od 20.000 do 40.000 dinara (ili kazna zatvora do 45 dana).
  • Kazneni poeni: Dodaju se kazneni poeni (najčešće 2 ili 3, zavisno od kvalifikacije).
  • Zaštitna mera: Moguća zabrana upravljanja vozilom (oduzimanje dozvole) u trajanju od minimum 30 dana.

Najava izmena zakona: Stručna javnost i MUP već duže vreme zagovaraju pooštravanje kaznene politike. Predlog koji čeka usvajanje je povećanje osnovne kazne na 50.000 dinara, uz uvođenje kaznenih poena i oduzimanje dozvole, čime bi se telefoniranje izjednačilo sa nasilničkom vožnjom. Iako ovo još nije usvojeno u trenutku pisanja ovog teksta (2025), to je pravac u kojem se zakonodavstvo kreće.

3. Tehnološki nadzor: Kako „Soko“ i kamere vide telefon?

Era kada ste mogli da spustite telefon u krilo čim ugledate policijski auto je završena. Srbija je, prateći evropske trendove, implementirala sistem automatske detekcije prekršaja koji je aktivan 24 sata dnevno.

Kako funkcionišu pametne kamere?

Nadzorne kamere iznad prometnog puta snimaju saobraćaj i vozila u pokretu
U mnogim gradovima pametne kamere automatski beleže preko 95% saobraćajnih prekršaja bez prisustva policije.

Kamere sistema za nadzor saobraćaja (popularno nazvane „Soko“ na autoputevima, kao i stacionarne kamere u gradovima) koriste softver zasnovan na veštačkoj inteligenciji i prepoznavanju oblika.

  1. Visoka rezolucija i zum: Kamere snimaju u izuzetno visokoj rezoluciji koja omogućava zumiranje unutrašnjosti kabine kroz vetrobransko staklo, bez gubitka oštrine, čak i pri brzinama od 130 km/h.
  2. Detekcija položaja tela: Softver analizira položaj ruku vozača. Ako „vidi“ da jedna ruka nije na volanu već je savijena u laktu i podignuta ka licu, ili spuštena u neprirodan položaj, to je alarm za sistem.
  3. Identifikacija objekta: Algoritam prepoznaje pravougaoni oblik (telefon) u šaci. Boja ekrana (svetlost) noću dodatno olakšava detekciju.
  4. Ljudska verifikacija: Kako bi se izbegle greške (npr. vozač se češe po uhu), sistem izdvaja sumnjive fotografije koje potom pregleda ovlašćeni službenik MUP-a. Tek nakon njegovog „potpisa“, nalog se šalje poštom.
Rezultat: Na kućnu adresu vlasnika vozila stiže koverta sa fotografijom na kojoj se kristalno jasno vidi lice vozača i telefon u ruci, uz uplatnicu.

4. Mitovi i zablude vozača

Vozač drži mobilni telefon u jednoj ruci dok drugom drži volan tokom vožnje
Vozač koji koristi telefon tokom vožnje ima četiri puta veće šanse da izazove saobraćajnu nezgodu u odnosu na onog koji je potpuno fokusiran na put

Postoji nekoliko opasnih zabluda zbog kojih vozači dobijaju kazne misleći da su „u pravu“.

Mit 1: „Smeo sam da kucam jer je bilo crveno na semaforu.“

Netačno. Zakon tretira zaustavljanje na semaforu kao „zaustavljanje radi postupanja po saobraćajnom znaku“. Vi ste i dalje aktivni učesnik u saobraćaju, motor (često) radi, a vaša pažnja mora biti na okruženju (pešaci, promena svetla). Korišćenje telefona na semaforu je kažnjivo. Dozvoljeno je samo ako je vozilo parkirano na propisanom mestu i motor ugašen.

Mit 2: „Držao sam ga na spikerfonu.“

Netačno. Kao što je objašnjeno, problem nije u zvuku, već u ruci. Ako držite telefon u ruci ispred usta dok je uključen zvučnik, ruka je zauzeta. To je prekršaj.

Mit 3: „Samo sam gledao navigaciju.“

Delimično tačno. Gledanje navigacije je dozvoljeno samo ako je telefon fiksiran u nosaču (držaču). Ako držite telefon u ruci i gledate mapu, to je prekršaj.

Mit 4: „Koristim slušalice na oba uha.“

Opasna zona. Iako korišćenje jedne slušalice („bubice“) nije zabranjeno, zakon kaže da vozač ne sme koristiti audio uređaje na način da ne čuje zvučne signale drugih učesnika. Slušalice preko oba uha vas zvučno izoluju, što policajac može protumačiti kao prekršaj.

  • Preporuka: Koristite samo jednu slušalicu.

5. Skriveni trošak: Regresna šteta (Finansijski kolaps)

Ovo je deo koji vozače najviše boli, a najmanje o njemu znaju. Novčana kazna od 5.000 dinara je zanemarljiva u poređenju sa gubitkom prava iz osiguranja.

Kada registrujete vozilo, plaćate obavezno osiguranje od autoodgovornosti. Ono služi da pokrije štetu koju vi napravite drugima. Međutim, u ugovoru o osiguranju postoje „isključenja“.

Ako izazovete udes, a utvrdi se da ste koristili telefon (što se lako dokazuje veštačenjem listinga poziva/interneta u trenutku nezgode):

  1. Osiguranje isplaćuje štetu oštećenom licu (popravka kola, lečenje povreda, itd.).
  2. Osiguranje zatim pokreće regresni zahtev prema vama, jer ste grubom nepažnjom prekršili uslove osiguranja.
  3. Vi ste dužni da osiguranju vratite celokupan iznos isplaćene štete.

Kod ozbiljnijih udesa sa povređenim licima, ovi iznosi se kreću od nekoliko hiljada do nekoliko desetina hiljada evra. Jedna SMS poruka vas može koštati stana ili višegodišnje otplate duga.

6. Dozvoljena rešenja: Kako izbeći kaznu?

Policajac piše kaznu vozaču koji je zaustavljen u automobilu zbog prekršaja
U Srbiji je kazna za korišćenje mobilnog tokom vožnje 25.000 dinara, uz mogućih 6 kaznenih poena i oduzimanje dozvole ako se prekršaj ponovi

Da biste izbegli kaznu, nije potrebno da isključite telefon, već da prilagodite način korišćenja.

  1. Fabrički Bluetooth sistemi: Većina vozila proizvedenih nakon 2010. godine ima ovu opciju. Povežite telefon čim uđete u auto. Razgovor se vodi preko zvučnika, a javljate se pritiskom na dugme na volanu. Ovo je najsigurnija i „najčistija“ opcija pred zakonom.
  2. Aftermarket Bluetooth uređaji: Uređaji koji se kače na štitnik za sunce (vizir) ili uključuju u AUX ulaz. Koštaju od 2.000 do 5.000 dinara.
  3. Držači za telefon: Kvalitetan nosač koji se vakuumom lepi za staklo ili kači na ventilaciju omogućava da telefon koristite kao navigaciju. Zakon dozvoljava da telefon bude tu. Dozvoljeno je kratko pritisnuti ekran (npr. „Prihvati poziv“), ali nije dozvoljeno kucati poruke dok je telefon u držaču.
  4. Pametni satovi: Iako nisu eksplicitno definisani kao telefoni, ako vas policija vidi da gledate u sat i kucate po njemu dok vozite, može vas kazniti za nepropisnu radnju kojom ometate upravljanje vozilom. Koristite ih samo za brz pregled notifikacija, bez skidanja ruku sa volana.

7. Profesionalni vozači i odgovornost firmi

Za vozače koji „žive“ od volana (komercijalisti, dostavljači, vozači kamiona), korišćenje telefona je deo posla, ali i najveći rizik.

Zakonski, kazna je ista (10.000 dinara). Međutim, Pravilnici o bezbednosti i zdravlju na radu unutar kompanija često su stroži. Mnoge firme u Srbiji sada ugrađuju telemetriju i kamere unutar kabina službenih vozila koje prate ponašanje vozača.

  • Ako profesionalni vozač dobije kaznu za telefon, firma tu kaznu ne može platiti sa računa firme (to je prekršaj fizičkog lica), već vozač plaća lično.
  • U slučaju udesa službenim vozilom zbog telefona, firma može teretiti zaposlenog za svu nastalu štetu na vozilu i robi.

8. Poređenje sa regionom: Gde smo mi?

Muškarac u automobilu tokom vožnje gleda u mobilni telefon umesto na put
Vozač koji koristi telefon tokom vožnje ima četiri puta veću verovatnoću da izazove saobraćajnu nezgodu

Često se čuje komentar da su kazne u Srbiji previsoke. Da li je tako?

  • Srbija: cca 85 EUR (10.000 RSD).
  • Hrvatska: 130 EUR.
  • Slovenija: 120 EUR.
  • Crna Gora: od 60 do 150 EUR.
  • Nemačka: min 100 EUR + 1 kazneni poen.

Srbija je zapravo i dalje u donjem delu lestvice po visini kazni u Evropi, što je jedan od argumenata zakonodavca za najavljeno drastično povećanje.

9. Šta ako vam stigne kazna? (Procedura)

Ukoliko vam na kućnu adresu stigne prekršajni nalog sa fotografijom:

  1. Rok plaćanja: Imate 8 dana od dana prijema da platite 50% iznosa (5.000 dinara). To je najbezbolnija opcija.
  2. Zahtev za sudsko odlučivanje: Ako smatrate da niste krivi (npr. na slici se vidi da ste se češali, a ne držali telefon), možete u roku od 8 dana potpisati deo naloga kojim tražite sudsko odlučivanje i poslati ga nadležnom sudu.
    • Upozorenje: Ako izgubite na sudu, plaćate pun iznos kazne (10.000 RSD) + sudske troškove. S obzirom na to da su fotografije sa novih kamera izuzetno jasne, šansa za obaranje ovakvih dokaza je minimalna.
  3. Pasivnost: Ako ne platite i ne odazovete se, nalog postaje izvršan. Sledi prinudna naplata (blokada računa) uvećana za troškove izvršitelja, ili zamena novčane kazne kaznom zatvora (1.000 dinara = 1 dan zatvora) ili radom u javnom interesu.

Zaključak

Pitanje „Kolika je kazna?“ je pogrešno postavljeno. Pravo pitanje je „Kolika je cena?“.

Dok je administrativna kazna od 5.000 dinara (sa popustom) podnošljiva za većinu budžeta, rizik od izazivanja tragedije i finansijskog bankrota kroz regresne zahteve osiguranja je neprihvatljiv.

U 2025. godini, tehnologija je nadmudrila vozačke trikove. Kamere vide sve. Jedina isplativa investicija je držač za telefon od 1.000 dinara ili povezivanje Bluetooth-a. Sve ostalo je kockanje u kojem kuća (država i zakoni fizike) uvek dobija.