Da li je moguće prijaviti stalno prebivalište na vikendicu?

Zbog sve većeg zagađenja, inflacije, gužve, stresa i brzog života, sve više građana Srbije koji u svom posedu imaju vikendice, razmišlja o tome da se tamo za stalno preseli.

Prijava prebivališta na vikendici zakonski je moguća, ali procedura nije jednostavna i ume da potraje.

Uz to, vikendica može postati vaše prebivalište samo ako ispunjava zakonom propisane kriterijume da bude mesto stalnog boravka.

U ovom našem članku saznaćete tačno šta o vikendici kao stalnom prebivalištu kaže zakon Republike Srbije, kako izgleda procedura, koja dokumentacija vam je potrebna i na šta da obratite pažnju kako ne biste ostali bez važeće prijave.

Šta zakon Republike Srbije kaže o prijavi prebivališta?

Prebivalište je mesto stalnog života, prijavljuje se u roku od osam dana, uz mogućnost provere dokaza o boravku.

U Srbiji, prijava prebivališta uređena je Zakonom o prebivalištu i boravištu građana i Pravilnikom o obrascima prijave i odjave prebivališta.

Prebivalište je definisano kao mesto u kojem se građanin nastanio s namerom da u njemu stalno živi. I to je ključan uslov – stalnost boravka, ne povremeno korišćenje.

Građani su dužni da prijave prebivalište u policijskoj stanici na čijem se području nekretnina nalazi i da to učine u roku od osam dana od nastanjenja.

Ovo je važno jer je prebivalište mesto na kome vas državni organi mogu pronaći, kako biste bili u mogućnosti da ostvarite svoja građanska prava i ispunite obaveze koje država nalaže.

Na tu adresu vam stižu svi službeni dopisi, poput poziva za glasanje, sudskih poziva, rešenja i ostalih dokumenata.

Takođe, zakon precizira da policija može proveravati tačnost navoda i tražiti dodatne dokaze o stalnom boravku, kao što su računi za komunalne usluge, svedočenja komšija ili uvid u stanje objekta.

Na taj način organi žele da osiguraju da vikendica nije samo formalna adresa već mesto vašeg stvarnog boravka.

Koji su uslovi da vikendica postane vaše prebivalište?

Da bi policija prihvatila vašu prijavu prebivališta na vikendici, morate ispuniti nekoliko ključnih uslova:

  • Nekretnina mora biti podobna za stanovanje. To znači da mora imati osnovne komunalne uslove: struju, vodu, pristup putu, kao i minimalne tehničke uslove za bezbedan boravak, na primer čvrstu građevinu i krov koji ne prokišnjava. Policija može zatražiti račune za komunalne usluge kao dokaz o komunalnim priključcima.
  • Dokaz o osnovu korišćenja. Morate dokazati da ste vlasnik ili zakoniti korisnik objekta. To podrazumeva ugovor o kupovini (kupoprodajni ugovor), rešenje o nasleđivanju ili ugovor o zakupu sa overenom izjavom vlasnika kojom vam dozvoljava korišćenje objekta za prijavu prebivališta.
  • Namera stalnog boravka. Policija proverava da li zaista imate nameru da se trajno nastanite na vikendici. U praksi, to znači da mogu proveriti da li ste preneli stvari, da li živite tamo, plaćate račune i imate druge dokaze stalnog boravka.
  • Saglasnost svih suvlasnika. Ako objekat nije isključivo vaš, obavezna je pismena saglasnost svih ostalih suvlasnika. Bez ove saglasnosti prijava se neće prihvatiti.

Koja dokumentacija je potrebna za prijavu prebivališta na vikendici?

Potrebna dokumenta su lična karta, dokaz vlasništva, obrazac prijave, taksa, potvrda o komunalnim uslovima.

Na osnovu aktuelnih propisa, prilikom prijave dužni ste da oriložite sledeća dokumenta:

  • Važeću ličnu kartu (ako je nemate, prijavu možete završiti i s pasošem, potvrdom o identitetu koju izdaje policijska uprava ili uverenjem o državljanstvu uz drugi lični dokument sa fotografijom, kao što je vozačka dozvola).
  • Dokaz o osnovu korišćenja nekretnine, što može biti ugovor, rešenje, izjava vlasnika overena kod notara.
  • Popunjen obrazac prijave prebivališta. Ovaj obrazac se dobija u policijskoj stanici na šalteru za prijave prebivališta, gde vam ga daju i pomažu da ga popunite. U nekim slučajevima moguće je preuzeti ga i na sajtu MUP-a Srbije.
  • Dokaz o plaćenoj administrativnoj taksi u oznosu od 390 dinara.
  • Po potrebi, potvrdu nadležne jedinice lokalne samouprave o ispunjenosti komunalnih uslova (ovu potvrdu izdaje opštinska ili gradska uprava na čijoj teritoriji se vikendica nalazi, pribavlja se podnošenjem zahteva u pisarnici lokalne samouprave i obično se i za ovo plaća administrativna taksa koja iznosi od 500 do 1000 dinara, u zavisnosti od opštine.

Procedura prijave prebivališta korak po korak

  1. Prikupite svu dokumentaciju,
  2. Popunite obrazac prijave prebivališta,
  3. Platite taksu,
  4. Podnesite zahtev. Predajte sve dokumente na šalteru policijske stanice na teritoriji na kojoj se vikendica nalazi,
  5. Sačekajte proveru. Policija u roku od 5 do 15 dana izlazi na teren. Provera uključuje dolazak službenika na adresu, razgovor s vama, proveru da li boravite tu i imate lične stvari, a po potrebi razgovora sa komšijama. Usluga izlaska na teren se ne plaća dodatno,
  6. Rešenje o prijavi. Najčešće vam stiže u roku do 30 dana od trenutka podnošenja zahteva.
  7. Preuzmite potvrdu i izradite novu ličnu kartu. Nakon što dobijete rešenje, morate izraditi novu ličnu kartu s novom adresom. Za izradu nove lične karte za potrebe promene prebivalištva moraćete da izdvojite oko 1500 dinara.

Završne preporuke

Budite strpljivi, pripremite dokaze boravka i konsultujte pravnika za bržu prijavu prebivališta.
Budite strpljivi, pripremite dokaze boravka i konsultujte pravnika za bržu prijavu prebivališta.

Ako razmišljate da pokrenete potupak prijave prebivališta na vikendici, naoružajte se strpljenjem i dobro se informišite.

Osim provere uslova, iskrena preporuka je da unapred pribavite sve dokaze koji mogu potvrditi stalni boravak, kao što su računi za potrošnju struje i vode ili fotografije unutrašnjosti objekta.

Ukoliko i dalje imate neke nedoumice ili specifičnu situaciju, konsultujte se sa pravnikom specijalizovanim za imovinskopravne odnose.

To vam može uštedeti novac, poštedeti vas stresa i ubrzati postupak.

Ovakva konsultacija naročito je pametan korak ako postoji više suvlasnika objekta na kome želite da prijavite prebivalište.